Portret Ernsta Seegera
Typ: malarstwo
Technika: olej na płótnie
Wymiary: 60,5 x 46 cm
Informacje dodatkowe:

Tajny radca Seeger wspomagał finansowo artystę i kupował jego prace do własnych zbiorów.

Obiekt należał do następujących kolekcji:
Aktualny właściciel: Kunsthalle, Brema
Obecne miejsce przechowywania: Kunsthalle, Brema
Uwagi dotyczące historii obiektu:

Obraz ma za sobą bardzo burzliwe dzieje. Początkowo należał do kolekcji samego portretowanego, który go jednak w 1908 r. sprzedał. Na przełomie lat 1913 i 1914 malowidło odnotowano w galerii Caspari w Monachium. Na początku roku 1916 Carl Sachs nabył obraz w drezdenśkiej Galerii Arnold.

Carl Sachs wielokrotnie udostępniał dzieło jako depozyt. Malowidło można było obejrzeć na wystawach niemieckiego malarstwa XIX w., jakie miały miejsce w 1917 r. w Bazylei i Zurychu, a także na wystawie poświęconej samemu Leiblowi, zorganizowanej w Berlinie i Kolonii w 1929 r.

Po dojściu do władzy narodowych socjalistów, żydowski kolekcjoner Carl Sachs stracił znaczną część swoich zbiorów sztuki. Kilka obrazów zdołał przewieźć do Szwajcarii. Tym sposobem Portret Ernsta Seegera trafił w 1934 r. do Zurychu a w 1939 r. znalazł się w Bazylei, dokąd Sachs wyemigrował.

Wraz z pojawieniem się w Szwajcarii i po splądrowaniu kolekcji w Niemczech, Carl Sachs zmuszony był do wyprzedaży swoich obrazów, aby mieć z czego żyć. Dzieło Leibla trafiło w 1940 r. do galerii Fischer w Lucernie i stamtąd wykupił je niemiecki antykwariusz Haberstock, dzięki którego obraz został przewieziony z powrotem do Niemiec.

Po zakończeniu wojny alianci zabrali dzieło do Collecting Points w Monachium, jako że Karl Habersrock uznawany był za wysoce podejrzanego handlarza sztuką. Władze Republiki Federalnej Niemiec zwróciły później to i inne dzieła Karlowi Haberstockowi. Ten sam antykwariusz sprzedał portret w 1954 r, przy pomocy monachijskiej galerii Böhler do Kunsthalle w Bremie.

Bibliografia:

Emil Waldmann, Kunst der Realismus und Impressionismus [seria: Propyläen-Kunstgeschichte], Berlin 1930, s. 306

Emil Waldmann, Wilhelm Leibl. Eine Darstellung seiner Kunst, Berlin 1930, nr kat. 254

Autorzy tego wpisu:
  • Dr. Hans-Joachim Hinz
Data publikacji: 10 / 06 / 2010
Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Wszelkie informacje sa udostepniane na licencji Creative Commons