Goldschmidt Thea, , 1888-1944 / Goldschmidt Fritz,  1871-1944 - Breslau

Thea i Fritz Goldschmidt

 
Thea Goldschmidt (1888-1944), Fritz Goldschmidt (1871-1944)
Twórcy kolekcji:

Fritz Goldschmidt był zamożnym wrocławskim przedsiębiorcą. W 1898 roku wraz z Meyerem Koppenheimem założył firmę „Koppenheim & Goldschmidt” specjalizującą się w handlu zbożem i jego produktami. Dzięki sukcesowi przedsięwzięcia nabyli wiele prestiżowych nieruchomości, do nich należała kamienica „Pod błękitnym słońcem” na wrocławskim rynku i kamienice przy Tauentzienplatz. Fritz Goldschmidt sprawował także funkcje publiczne, był sędzią w zakresie spraw handlowych w Sądzie Krajowym (Landesgericht). W 1910 roku poślubił Theę Cohn pochodząca z prawniczej rodziny z Bytomia. Małżonkowie angażowali się w życie miasta. Kupiec wspierał finansowo budowę żydowskiego szpitala zaprojektowanego przez spokrewnionych z rodziną braci architektów Paula i Richarda Ehrlicha, jego żona prowadziła zbiórkę funduszy dla szkoły Pauli Ollendorf. Fritz Goldschmidt był też jednym z założycieli żydowskiego Muzeum w Breslau, wraz z innymi zasłużonymi dla miasta zbieraczami Leo Lewinem, Felixem Perle, Maxem Pinkusem, Maxem Silberbergiem, Leo Smoschewerem i Paulem Schöttlanderem.

Czas trwania kolekcji na Śląsku: - 1943?
Charakterystyka kolekcji:

Thea Goldschmidt była miłośniczką sztuki i przy wsparciu ze strony męża w willi przy Kommendeweg zgromadziła imponującą kolekcję dzieł sztuki. Do ich ulubionych artystów należał Max Liebermann, ceniony również, jako malarz żydowskiego pochodzenia, który osiągnął w Niemczech ogromy sukces. W willi Goldschmidtów znajdowały się przynajmniej cztery płótna artysty, w tym jeden jego autoportret, oraz rysunki i grafiki. Na zbiór złożyły się też obrazy lubianych przez innych wrocławskich zbieraczy Maxa Slevogta, Lovisa Corintha, Wilhelma Trübnera, Hansa Purmanna oraz rzeźby Augusta Gaula. W willi eksponowano także prace artystów francuskich Luciana Andrion, Maurice de Vlamick, Eduarda Vuillarda i Maximiliena Luce. W posiadaniu Goldschmidtów był też zbiór rysunków i grafik (m. in. wspomniany już Liebermann, a także Ernst Barlach, Lesser Ury, Kathe Kollwitz). Liczne prace Goldschmidtowie nabyli w Berlinie w salonie Paula Cassirera. Posiadane dzieła wypożyczali na wystawy, np. na ekspozycję zorganizowaną w 1920 roku przez Związek Artystów Śląska (Künstlerbund Schlesien).

Gdy naziści doszli do władzy Goldschmidtowie zostali zmuszeni do spieniężenia dzieł sztuki (np. w czerwcu 1936 roku dziewięć rzeźb z serii „Park zwierzęcy” Gaula zostało sprzedanych na aukcji w berlińskim salonie Paula Graupe). Na przełomie lat 30. I 40. XX wieku zbieracze zostali zmuszeni do opuszczenia przestronnej willi i zamieszkania w dużo skromniejszym lokum przy Tauentzienplatz. Ich dobytek, w tym dzieła sztuki, został skonfiskowany, a małżeństwo Goldschmitów deportowano do Auschwitz i zgładzono.

Kategorie dzieł sztuki w kolekcji: malarstwo (5)
Bibliografia:

Ernst G. Lowenthal, Bewährung im Untergang: Ein Gedenkbuch, Stuttgart 1965, s. 187

Lokalizacja: Breslau (Wrocław) - Kommendeweg 3-5 (ulica Oficerska), budynek nie istnieje
Autorzy tego wpisu:
  • Magdalena Palica
Data publikacji: 29 / 01 / 2014
Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Wszelkie informacje sa udostepniane na licencji Creative Commons